Strålande webinarium med Eric Edmeades
Ikväll höll Eric Edmeades ett kort men intensivt, fullspäckat och superintressant webinarium om försäljning och marknadsföring, som är ett par av de områden som han kommer gå djupare in på under sina event i Stockholm nästa vecka (Yes Group-seminarium 19/8 och Business Freedom Weekend 23-25/8).

Eric menar att principerna för att öka sin omsättning i motsats till vad många tror är väldigt enkla och solida. Det handlar helt enkelt om mänsklig psykologi. Hur vi tänker och uppfattar information. När man förstår detta blir det enkelt att sälja och nå ut till sina kunder, vilket såklart ökar omsättningen.

Eric fokuserade webinariet på att ge konkreta verktyg för att nå ut till en större marknadsandel. En nyckel till detta är att berätta historier, istället för att överösa sina kunder med fakta. Människor är i grunden berättare och lyssnare, menar Eric. Vi kan ha en preferens åt att helst vilja lyssna eller prata men har alla minst lite av båda i oss. Problemet med de flesta reklambudskap idag är att de helt ignorerar detta faktum och bombarderar människor med information och fakta istället för berättelser som faktiskt engagerar människor. Genom att berätta något istället för att informera eller sälja kan du ”sälja utan att sälja”, menar Eric. Det finns dock en liten hake här. För även om du har en fantastisk historia att berätta om din produkt, dig själv är förstås inte alla intresserade av att lyssna på den utan att veta vem du är. Du måste förtjäna rätten att dela din historia.

Detta görs effektivast genom att börja med att skapa trovärdighet hos dina potentiella kunder genom att ge värde till dem. Sätt dig in i kundens situation och bjud på din kunskap, erfarenhet och dina lösningar. Ju mer värde du kan ge till kunden (tex genom en blogg eller ett webinarium) utan att begära något tillbaka , desto högre trovärdighet och auktoritet kommer du få i kundens ögon. Det gör att de även fortsättningsvis kommer vilja lyssna på dig, få råd från dig och så småningom köpa från dig, eftersom de vet att du kan leverera.

Detta ger dig också möjligheten att göra dem till medvetna köpare som inte vill ha något annat än den höga kvalitet som du erbjuder. Ju mer de vet om din bransch, desto högre krav kommer de ställa, och desto mindre benägna kommer de vara att gå till billigare, men sämre, konkurrenter.
”Educating your clinents is so much better than selling to them.” Eric Edmeades

Detta gäller förstås även dig och mig – ju mer vi vet om försäljning, marknadsföring och business, desto smartare beslut kommer vi ta när vi investerar i nästa bok, kurs eller seminariehelg om ämnet.

Anmälan till Business Freedom Weekend

Anmälan Eric Edmeades Business Freedom Weekend